3.12.15

Можливості сучасного уроку іноземної мови для формування успіху як життєвого пріоритету



                                                   
                                         
                                                     Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні,
                                                    збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності –
                                                    це перша заповідь виховання.
                                                    У наших школах не повинно буди нещасливих дітей,
                                                    душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні.
                                                    Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини,
                                                    які породжують енергію для переборення труднощів,
                                                    бажання вчитися»
                                                                                                           В.О. Сухомлинський
Світ сучасних цінностей та цінних орієнтацій багатий і різноманітний. Деякі з нас прагнуть матеріальних благ, інші-особистого щастя, треті реалізують себе в кар’єрі. Дехто якимось чином комбінують ті й інше. Але всіх нас об’єднує свідоме чи підсвідоме прагнення успіху, розуміння якого в кожного своє, індивідуальне. Тобто досягнення успіху означає для людини реалізацію її найбільш значущих прагнень.
У національній доктрині розвитку освіти у ХХІ столітті зазначено: «Головна мета української системи освіти - створити умови для розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України...», а Закон України «Про загальну середню освіту» стверджує: «Завданням загальної середньої освіти є формування особистості учня, розвиток його здібностей і обдарувань».
        Актуальним сьогодні є впровадження у навчальний процес таких засобів активізації, як системи пізнавальних і творчих завдань, застосування різних прийомів співробітництва і навчального діалогу, групової та індивідуальної роботи, що сприяє зміцненню інтересів дітей.
         З метою створення ситуації успіху та активізації пізнавальної діяльності, на кожному уроці варто застосовувати елементи інноваційних  технологій, творчі проблемні завдання, що забезпечують розвиток тих здібностей і якостей, які перебувають у стадії формування.
          В основі педагогічної технології "Створення ситу­ації успіху" лежить особистісно орієнтований підхід до процесу навчання та виховання.
Ситуація успіху — це суб'єктивний психологічний стан задоволення результатом фізичного або морального напруження виконавця справи, творця явища    (за   О. Пєхотою).
Успіх – це удача в діяльності, досягнення певних результатів, суспільне визнання особистості.
         Слід визначити наступні складові успіху:
- умови для досягнення успіху;
- відношення учителя до учня;
- знання, вміння та навички;
- кращі моральні якості особистості.
 Ситуація — поєднання зовнішніх та внутрішніх умов, які спонукають учня до будь-яких дій.
Завдання педагога полягає в тому, щоб допомогти  особистості  дитини зрости  в  успіху,  дати  відчути радість  від  здолання  труднощів, переконати,  що  задарма  в  житті нічого  не  дається, скрізь  необхідно докласти  зусиль.  І  успіх  буде еквівалентним  витраченим зусиллям.
"Створення ситуації успіху" допомагає долати труднощі, включає створення різно­манітних видів радості, використання прийомів, за до­помогою яких розгортається робота з різними кате­горіями учнів (надійні, упевнені в собі, невпевнені, зневірені).
Інтеграція інноваційних технологій у процесі вивчення англійської мови сприятиме створенню ситуації успіху на уроці та активізації навчально-пізнавальної діяльності, спонукатиме до зростання творчої активності, реалізації творчого потенціалу особистості.
Щоб стимулювати пізнавальний інтерес учнів, дати учням радість навчання  використовуються такі види творчо-розвивальних технологій.
     Проектна технологія
o       Плакати
o       Настільні ігри
o       Книжки-розгортки
o       Презентації
Спонукає до:
-         Роз`язання  учнем або групою учнів будь-якої проблеми;
-         виконання творчих проектів;
-         інтегрування знань, умінь різних наук;
-         розвиток пізнавальних навичок учнів;
-         вміння орієнтуватися в інформативному просторі;
-         формування навичок креативного мислення.
     Інтерактивні технології
o       «Робота в групах»                                              
o       «Коло ідей»
o       «Мікрофон»                                         
o       «Робота в парах»
Мета інтерактивного навчання – створювання комфортних умов навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість .Потрібно пам’ятати, що суть інтерактивного навчання полягає у тому, що навчальний процес повинен бути постійно наповнений активною взаємодією всіх учнів. Це базується на співпраці, взаємонавчанні: вчитель – учень, учень – учень.
На допомогу вчителеві можуть прийти уроки-казки, уроки-подорожі, уроки-діалоги, уроки-ділові ігри та використовуватися елементи гри в ході уроку, диференційне навчання, інтегровані завдання , уроки-проекти, уроки з комп`ютерною підтримкою.
Ø    Ігрові технології
o       театралізовані ; ділові; рольові; інтелектуальні; сюжетні ігри;
o       завдання у віршах;
o       завданняі-жарти;
o       ребуси;
o       ігрові та цікаві ситуації;
o       брейн-ринги;
o       вікторини;
o       елементи медіаосвіти.


            Технологія « шести капелюхів мислення »
Метод Едварда де Боно «Шість капелюхів мислення» допомагає проаналізувати проблему з різних точок зору,націлений на те, щоб навчити учнів управляти власним мисленням. Прикладів використання цього методу на уроках англійської мови багато. Найчастіше ми вдаємось до його застосування опрацьовуючи тексти, обговорюючи певну думку або представляючи усне повідомлення.
Завдяки цьому методу легко досягається концентрація уваги учнів на необхідній інформації, розвиток мислення, можливість погляду на проблему з різних кутів, а головне – вдосконалення мовленнєвих навичок, адже кожен учень бере участь в обговоренні.

Інтеграція інноваційних технологій на уроках ІМ допомагає:
-активізувати пізнавальний інтерес учнів на уроках і в позаурочний час;
-адаптувати учня до умов сучасного життя;
-формувати здатність самостійно оволодівати знаннями, творчо мислити;
-застосовувати здобуті знання у власному житті;
-формувати ключові компетентності.
Створена  на  уроці  ситуація  успіху:
-         змінює  в  позитивний  бік  стиль  життя  дитини;
-         стає  точкою  відліку  для  змін  у  взаєминах  з  оточуючими;
-         дає  поштовх  для  дальшого  руху  вгору  сходинками  розвитку  особистості;
-         підвищує  життєву  стійкість, здатність  до  протидії;
-         загартовує  характер;
-         відкриває  приховані  можливості  особистості;
-         стимулює  інтерес  до  навчального  процесу;
-         надихає  до творчої  праці;
-         розвиває  пізнавальні  здібності; 
-         допомагає  особистості  пізнати  себе, самовизначитись  та  самореалізуватись;
-         впливає  на  результативність;
       Завдання  вчителя  полягає  в  тому, щоб  видалити  зі  змісту, засобів, форм і методів  навчання  все, що  заважає  кожному  школяреві  пережити  почуття  успіху; озброїти  учнів  засобами  досягнення  успіху  в  різних  шкільних  ситуаціях.
       Таким  чином:
    Створення  ситуації  успіху  сприяє  зростанню  активності  учнів  на  уроці, що  робить  навчання  особистісно  орієнтованим; зявляється  інтерес  до  предмета.
   Розвиваються  вміння  аргументувати  свою  думку, аналізувати  мовні  явища та художній  твір, висловлюватись  логічно  і  звязно, вдосконалюються  мовленнєві  й  читацькі  вміння  та  навички.
    Учні  вчаться  використовувати  різноманітну  довідкову  літературу.
    Активізується  участь  школярів  у  різних  конкурсах  (призери  Всеукраїнського конкурсу знавців англійської мови «Грінвіч»,
 « Олімпус», конкурсі з англійської мови «Puzzle»).
   Зявляється  впевненість  під  час  виступів, захисту  проектів.
      Але  найважливішим  показником  результативності  роботи, на  мою  думку, є використання  учнями  власного  потенціалу  в  житті, бо  «покликання  допомагає  визволити  в  собі  людину – але  треба  ще, аби  людина  могла  дати  волю  своєму  покликанню»  (А. де  Сент-Екзюпері).
Мета вчителя -- створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини; надати можливість кожному вихованцеві відчути радість досягнення, усвідомлення своїх здібностей, віру у власні сили; допомогти дитині зрости в умовах успіху; дати відчути радість від здолання труднощів; допомогти зрозуміти, що задарма в житті нічого не дається, завжди необхідно докласти зусиль. І тоді успіх супроводжується відчуттям радості та задоволення від діяльності, виникає почуття компетентності.