3.12.15

Необхідні умови для успішного застосування методу самостійної роботи на уроках



        

Самостійна робота – це форма активізації творчо-пізнавальної діяльності учнів, яка передбачає виконання завдань без допомоги дорослої людини. Для цього в учнів слід формувати узагальнені прийоми побудови дій, виробляти уміння керувати своєю діяльністю. Усе це допомагає учням надалі успішно здійснювати самоосвітню діяльність.
         Стимулювання самостійної пошукової пізнавальної діяльності учнів можливе щляхом створення вчителем програми дій, рекомендацій, кроків щодо самостійного здобуття знань та організації самостійної компетентності учнів.
          Щоб досягти успіху в навчанні, учням необхідно самостійно зробити важливі пізнання, які допоможуть швидше та успішніше засвоїти матеріал та досягти вершини знань.
         Результативність самостійної роботи залежить від того, чи зуміє вчитель поєднати завдання: усні – з письмовими, фронтальні – з індивідуальними, і від способу постановки завдання (мається на увазі розробка навчальних завдань, їхнє формулювання, вказівки щодо послідовності опрацювання матеріалу).
          Для того, щоб самостійна робота учнів була ефективною, треба дотримуватись пекних умов:
1)   чіткої, конкретної постановки завдань перед учнями;
2)   характер завдань й запитань для самостійної роботи та їхня складність (на різних етапах навчання характер повинен змінюватись);
3)   завдання для самостійної роботи мають бути доступними й посильними;
4)   повинна бути диференціація завдань для самостійної роботи;
5)   треба дотримуватись систематичності та послідовності застосування самостійної роботи учнів у процесі навчання;
6)   важливо дотримуватися взаємозв’язку різних видів самостійної роботи учнів на уроці та урізноманітнювати їх;
7)   повинен існувати взаємозв’язок класної і домашньої самостійної роботи.
Умовами ефективної самостійн роботи є:
1)   забезпечення поетапності;
2)   використання завдань розвивального спрямування;
3)   цілеспрямоване формування навичок самоконтролю і самоперевірки.
Таким чином, вищеназвані умові необхідні для успішного застосування методу самостійної роботи на уроках. Вони є основними, найбільш загальними. У процесі навчання можуть створюватись і такі ситуації, коли інші фактори, на перший погляд, випадкові, незначні, впливають на вибір того чи іншого методу. Тому правильний спосіб проведення уроку та ефективну методику організації самостійної роботи може вибрати вчитель, який знає загальні рекомендації і всебічно оцінює наявні умови.
Підвищення рівня знань учнів, забезпечення умінь та навичок практичного застосування мови може бути реалізовано завдяки використанню різних форм самостійної, у тому числі творчої самостійної роботи учнів.
Для ефективної роботи учня вчитель повинен уміти спланувати навчальний процес і правильно обрати спосіб розв’язання завдання, при цьому велике значення має добір навчального матеріалу. Для високої ефективності самостійної роботи на уроці важливий розвиток пізнавального ентузіазму школяра, інтересу до предмета. Важливою умовою є забезпечення вчителем сприятливої атмосфери, високий рівень самоконтролю та наявність завершального контролю з боку вчителя. Важливо, щоб учні мали навички самостійної роботи, для чого вчителеві слід ознайомлювати їз з найбільш ефективними прийомами самостійної роботи.